søndag 14. oktober 2007

...uten skinnvest, hva er man da??!


Et par ordtak går som følger;

-"De bi itj fæst, uten skinnvæst"


-"De bi itj fart uten bart"


Dette er jo fakta, empirisk bevist! Men som den nysgjerrige trønderen jeg er, måtte jeg undersøke om resten av landets ungdommer hadde fått dette med seg. Igår dro jeg derfor på Trønderfæst, med Hans Rotmo & Vømlingan, the Kids og DDE. Det som møtte meg var, ikke uventet, en haug med skinnvester og løsbarter som selv den mest inngrodde intrønder ville vært stolt av! Innimellom gikk det en og annen FK-dress, og noen hadde også hentet fram "kvite tennissokka å mokkasina, MÆ dusk!!"


De første som gikk på scenen var Hans Rotmo & Vømlingan, mine favoritter for kvelden! Fra første sang gaula vi med, og all den trønderkulturen jeg har vokst opp med kom til syne i en times tid! Det var selvsagt stas å kunne alle tekstene på rams, og høre "Vømmøldalens siste vår" med mr. Rotmo live kan ikke beskrives på bokmål! Neste ut var the Kids, og stemningen dalte litt. Det som gjorde denne delen av konserten bra var at vi fikk synge "forelska i lærer'n" sammen med Tommy Ingebrigtsen, sønnen til Dag som er vokalist og frontfigur i the Kids. (Tommy er også en rimelig kjent norsk toppidrettsutøver.. ja, jeg må skryte litt av kjendismøtet mitt!:)

Tilslutt kom DDE og alles Bjarne Brøndbo på scenen, og festen tok av! Det var allsang, dans, klinings, høye albuer, og folk kastet plastglass, mobiler, kjærester, undertøy og alt annet de hadde for hånden framover mot scenen! "Rompa mi", "Rai rai" å "vinsjan på kaia" skrallet i ørene mine til langt utpå natta..


For å oppsummere kort, så har jeg troen på at mange har en skaptrønder i seg, om den er godt gjemt i det daglige. Framtiden ser med andre ord lys ut for trønderkulturen!
"Du bi itj fin, uten mokasin"

6 kommentarer:

Ingrid Garli Dragset sa...

Nå må man ikke misforstå, jeg klenget mer på Kari Mette enn noen av guttene i teltet.. Men det er ikke så spennende å legge ut bilder av..!

Audun sa...

Jeg er spent på om du finner trønderen i meg. Er ikke helt sikker på at alle har en trønder i seg, det kommer nok mest fra arv og miljø.

Kritisk Sørlending

Ingrid Garli Dragset sa...

Det er mye som går under betegnelsen Trønder da, kanskje du er litt mer 'Tore Strømøy'-trønder enn du er DDE-trønder, eller kanskje du er mest 'Trond Giske'?!? Hihi...!

Audun sa...

Ja, hvis Trond Giske er trønder så tror jeg at jeg må trekke tilbake den forrige der...

Ingrid Garli Dragset sa...

Wikipedia:
Trond Giske (født 7. november 1966 i Trondheim) er en norsk politiker (Ap) og statsråd i Kultur- og kirkedepartementet.
:)

Audun sa...

Jepp, du tok meg der! Min interesse for kirke og kultur avslører trønderen langt der inne.